خالق زیزیگولو: تلویزیونیها با آثار عروسکی رفاقت ندارند | میگویند خونه مادربزرگه و زیزیگولو خیلی بد بود
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۰۴۱۵
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، عادل بزدوده خالق عروسک «زیزیگولو» که در آثاری چون «شهر موشها»،«خونه مادربزرگه»، «الو الو من جوجوام» و ... به عنوان عروسکساز حضور داشته و از شاهکارهای او میتوان به عروسک پسرخاله اشاره کرد، در خصوص موضوع جایگاه عروسک در آثار نمایشی به خصوص تلویزیونی میگوید: کسانی که مسئولیت بخشهای تولیدی برنامههای کودک و نوجوان را در اختیار دارند، به نظر میآید با عروسک و کارهای عروسکی هیچ دوستی و رفاقتی ندارند و حتما در دستهبندی و برنامههایشان نمیگنجد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بزدوده میگوید: گویا مدیران متوجه این نیستند که چه آسیبی به کودک و نوجوان در مسائل تربیتی و آموزشی وارد میکنند. بهرغم تاکید بزرگان چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب که میگفتند تلویزیون دانشگاه بسیار والایی است، این پرسش ایجاد میشود که از این دانشگاه چطور استفاده میکنند؟ در جواب باید بگویم خروجیاش دور شدن کودکان و نوجوانان از مسائل خانواده، کم شدن ارتباط غنی خانواده با فرزند و در کل آسیبی است که تلویزیون به خانواده وارد کرده و فکر نمیکنم هیچ رسانه دیگری تجربه چنین کاری را داشته باشد.
خالق زیزی گولو ادامه میدهد: در دنیا ثابت شده که عروسک یکی از عوامل غیرقابل انکار تربیتی، تفریحی و آموزشی است که تمام این موارد باید در یک کار عروسکی وجود داشته باشد. از نظر من مدیران صدا و سیما در خواب زمستانی به سر میبرند. به همین دلیل است که من و امثال من هر چقدر تلاش میکنیم، به جایی نمیرسد. به نظر میآید تلویزیون بچههای این مملکت را فراموش کرده و به همین دلیل است که کارهای عروسکی دیگر ساخته نمیشود. اگر از تهیهکنندهای بپرسید چرا کار عروسکی نمیسازید؟ امکان ندارد در پاسخ بگوید عادل بزدوده همکاری نمیکند. قطعا جوابش این خواهد بود که ما اصلا نمیخواهیم برنامهای برای کودک و نوجوان بسازیم. اگر هم برنامهای بسازند، یک برنامه درجه دو است که از آن نه فرهنگی به جا میماند و نه بازخورد اجتماعی و نه نکات آموزشی به همراه خواهد داشت.
او ادامه داد: همه این مسائل دست به دست هم میدهد تا معضل کم شدن کارهای عروسکی به وجود بیاید. من به شدت نگران این کودکان هستم و برایشان ناراحتم و میگویم ای کاش در این کره خاکی تلویزیونی اختراع نمیشد اما زمانی که اختراع شده یک ابزار و وسیله است تا سطح دانش، تربیت و آموزشهای اجتماعی را بالا ببریم. تلویزیون جایگاه چنین مطالبی است اما از آن به خوبی استفاده نمیشود.
کد خبر 645950 برچسبها تلویزیون - صدا و سیما تئاتر عروسکیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: تلویزیون صدا و سیما تئاتر عروسکی زی زی گولو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۰۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزییات «شب نغمههای اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
به گزارش خبرگزاری مهر، اولین «شب نغمه های اذان ایرانی» روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت سال جاری با ارایه نمونههایی از تولیدات تازه اجرای اذان در دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی و اجرای برنامه ارکستر «نیایش» به سرپرستی علیرضا امینی با منتخب مجموعهای از آثار حوزه مناجاتخوانی در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان مخاطبان و علاقهمندان موسیقی آیینی خواهد بود.
آثار اجرا شده توسط ارکستر «نیایش» در این ویژهبرنامه به آهنگسازی علیرضا امینی بوده و تنظیم قطعات را نیز ایمان ملکی انجام داده است. ضمن اینکه هاشم احمدوند، سید ابوالفضل عدل، مهدی محمدی، حامد کاظمی و جواد کاپریمی خوانندگان آثار اذانها و آثار منتخب ارکستر نیایش هستند.
مراسم تجلیل از اجرای رحیم موذنزاده و نیز احمد مراتب و اهدای لوحهای یادبود نیز یکی از چند قسمت این برنامه است. ضمن اینکه رونمایی از لوح ثبتی پرونده ثبت اذانگویی با موسیقی اصیل دستگاهی آواز ایرانی نیز از دیگر بخشهای این برنامه خواهد بود.
علیرضا امینی درباره «شب نغمههای اذان ایرانی» گفت: من برای اولین بار در پرتو معرفی اجرای نغمههای اذان ایرانی به روش پیشینیان که اسناد ضبط شده آن از حدود ۱۱۰ سال پیش موجود است اجرایی را روی صحنه خواهم برد.
وی افزود: نماز جایگاه معنوی بسیار بالایی در میان ایرانیان داشته است و در هر کوچه و خیابانی، هر ایرانی با بیان خود اذان میگفته و مردم را برای نماز و عبادت آگاه میکرد. همانطور که در حال حاضر اذان بیات ترک رحیم موذنزاده اردبیلی و شور محمد آقاتی در بهترین روایت ارزش این گونه مهم هنر معنوی را در جامعه ما نشان میدهد، ما میتوانیم با رونق روایت دوباره اذان ایرانی بین هنرمندان آواز اصیل ایرانی، تمام ایرانی ها را با حفظ و روایت اذان آشتی دهیم. اذان میتواند به عنوان یک نغمه و مناجات در تمامی لحظات زندگی مردم حضور داشته باشد چرا که تمام جملاتش گفت و گو از صفا و صمیمیت و اصول دینی ما است. اگر بتوانیم این باورها را تقویت کنیم تاثیر مثبتی روی تربیت اخلاقی جامعه خواهد داشت.
این پژوهشگر موسیقی گفت: اجرای اذان ایرانی به عقیده من میتواند یکی از بزرگترین اتفاقات در پرورش نسل جوان جدید ما باشد. وقتی این نسل بتواند اذان را با نغمات قومی و ملی خود بشنود میتواند جملات زیبای اذان را اجرا و زمزمه کنند. اذان یک اجرا مختص به اوقات شرعی نیست. موسیقی ملی ما قابلیتهای والایی دارد که وقتش رسیده به آن اصالت برگردیم و بیاعتناییهایی که به موسیقی ملی ایران شده است را پایان دهیم و بدانیم این موسیقی نیاز به برنامه و حمایت دارد. البته باید از حجت الاسلام مهدی خاموشی که از این طرح در سازمان اوقاف و امور خیریه حمایت کردند تشکر کنم. البته جناب مهدی وجدانی وتیم اجرایی پژوهشی ویژه ثبت میراث ناملموس فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و جناب علیرضا ایزدی که لوح ثبتی پرونده اذانگویی با نغمات موسیقی اصیل دستگاهی آوازی ایران را برای ما ثبت کردند همکاری های بسیار خوبی با پروژه ما داشتند. این درحالی است که باید از احمد مراتب هم قدردانی ویژه ای داشته باشم که پذیرفت تا برنامه ما حضور پیدا کرده و خاطره اذانگویی ایشان بر بام کعبه به عنوان دومین نفر بعد از بلال حبشی و اولین ایرانی را روایت کند.
کد خبر 6094985 علیرضا سعیدی